BIOGRAFIA

Armando Petrini insegna Storia del teatro e Storia e teorie dell’attore presso l’Università di Torino. È membro del Centro Ricerche Attore e Divismo (CRAD) della stessa Università. Ha scritto saggi e libri dedicati alla scena ottocentesca, all’evoluzione dello spettacolo negli anni della Prima guerra mondiale, al teatro di Carmelo Bene e Carlo Cecchi, all’indagine della storia e della fenomenologia dell'industria culturale. Fra i suoi scritti: Gustavo Modena. Teatro, arte, politica (Pisa, ETS, 2012), Fuori dai cardini. Appunti su teatro e Prima guerra mondiale (in «Il castello di Elsinore», n.73, 2016), Amleto da Shakespeare a Laforgue per Carmelo Bene (Pisa, ETS, 2004), Dentro il Novecento. Un secolo che non abbiamo alle spalle (Perugia, Zona, 2006). armando.petrini@unito.it

ABSTRACT

The essay analyzes a particular adaptation of Le Fanatisme ou Mahomet le Prophète di Voltaire by one of our greatest actors of the nineteenth century: Gustavo Modena. After having translated and adapted the text of Voltaire in his youth, Modena brought it on stage in the final years of his life, between 1857 and 1858. The author of the essay, thanks to the recovery at the Burcardo Library of Rome of the full translation of Modena (which was only partially known) and also using some contemporary witnesses of the representations, reconstructs the overall concept of the text with particular reference to the main characters and above all to the protagonist, Maometto, played by Modena himself. Comparing the adaptation work not only with the French original text but also with other Italian translations of the time, the essay highlights the strong political emphasis of the tragedy that - as often happened in the case of Modena – is expressed through the construction of a character with exasperated features and with a strong grotesque characterization.

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