ABSTRACT

The essay focuses on the acting style of Pina Menichelli, one of the major figures of the 1910’s diva films. Through an analysis of her interpretation of the femme fatale in Pastrone’s Il fuoco, the article highlights her creation of a female type by means of gestures and attitudes, diverging from the theatrical tradition based on the expression of emotions. Compared to her more melodramatic interpretation in Tigre Reale, this style can be seen as an example of aesthetic acting, partly inspired by figurative arts and aiming at new forms of theatricality.

BIOGRAFIA

Sandra Pietrini, docente di Storia del Teatro all’Università di Trento, ha pubblicato numerosi articoli in diverse riviste italiane e straniere. I suoi principali campi di ricerca sono il teatro medievale, le teorie della recitazione e l’iconografia teatrale. Tra le sue monografie Spettacoli e immaginario teatrale nel Medioevo (2001), Fuori scena. Il teatro dietro le quinte nell’Ottocento (2004), Il mondo del teatro nel cinema (2007), L’arte dell’attore dal Romanticismo a Brecht (2009) e I giullari nell’immaginario medievale (2011). sandra.pietrini@unitn.it; http://lnx.sandrapietrini.it/wp/

DOWNLOAD

Scarica l'articolo Scarica la rivista completa