ABSTRACT

In textbooks dealing with the History of the Dance, the 18th century is not considered in its whole, either because it is generally connected with French production, either because it lacks of a systematic and comparative analisis of poetic and dramatic features of the main works of 1750s to 1790s. In this essay there is a comparison between the researches done so far about the dance of the 50s with more than 250 texts and unreleased data that we collected for the period going from 1738 to 1778. Reading the documents we found out the features of the French and Austrian ballet with narrative structure in use before the Reform ( between 40s and first 70s) and its influence on the Italian theatres production. Firsly these documents gave us the chance to analyse the import phenomenon of mythological subject  in Italy between 50s and 60s and later to consider some specific characteristics of the dance in the second half of 1700 such as the use of the literary source, the limits of the creative freedom due to commitment and place, the adaptation of French ballets to the Italian cultural theatrical lines, the competences required to choreographers and to Italian and foreign interpreters, the contaminations between French and Italian dance during the 1700 but most of all at the end of the century.

BIOGRAFIA

Flavia Pappacena, dal 1974 al 2012 professore di Teoria della danza presso l’Accademia Nazionale di Danza, dal 2006 insegna Estetica della danza e Teoria della danza alla Facoltà di Lettere dell’Università La Sapienza. Direttore, dal 1993, della rivista di ricerca sulla danza «Chorégraphie», ha pubblicato numerosi testi a carattere teorico-storico quali Excelsior. Documenti e saggi (Roma, Di Giacomo, 1998); Il Trattato di danza di Carlo Blasis (1820-1830) (Lucca, LIM, 2005); La Sténochorégraphie di A. Saint-Léon (Lucca, LIM, 2006); La danza classica. Le origini (Roma-Bari, Laterza, 2009); Programmi di balletti. Selezione di libretti 1751-1776 di J.-G. Noverre (Roma, Audino, 2009); Il Linguaggio della danza classica. Guida all’interpretazione delle fonti iconografiche (Roma, Gremese, 2012); Lettres sur la danse, sur les ballets et les arts (1803) di J.-G. Noverre (Lucca, LIM, 2012); La danza classica tra arte e scienza, Roma, Gremese, 2014. Ha curato: Il balletto in Europa da Gardel a Manzotti. Vol. 1 Miti e leggende nel balletto tra Settecento e Ottocento, Roma, La Sapienza editrice, 2013. flaviapappacena@libero.it

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