ABSTRACT

A friend of Goethe, a classmate of Iffland and aspiring actor, Karl Philipp Moritz (1757-1793) made the theatre the pivot of his scientific and literary production, where - in addition to the essays on aesthetics - stand out the psychological and biographical novel 'Anton Reiser and the foundation of the «Magazin zur Erfahrungsseelenkunde». This essay means to point out that, for the theatre scholar, the biographical story and the work of Moritz - although not well known - appear doubly illuminating: on the one hand, allowing a more careful understanding of the complex world of the Sturm und Drang, in which they developed; on the other, allowing us to see the beginnings of the subsequent debate about acting, aimed not so much at establishing what distinguishes the good actor from the mediocre, but rather at identifying the origin of artistic creation to define the nature of what we commonly call 'innate talent'

BIOGRAFIA

Sonia Bellavia è professore associato in Discipline dello Spettacolo presso l’Università di Roma La Sapienza. I suoi studi vertono principalmente sul teatro italiano e tedesco dei secoli XVIII e XIX, con particolare attenzione alle problematiche inerenti all’attore e alla recitazione. Fra i suoi libri si ricordano: Vienna e la Duse (1892-1909) Edizioni Pagina, 2017 e La lezione di Friedrich Ludwig Schröder. Lo sviluppo della recitazione realistica nella Germania del secondo Settecento, Bonanno, 2010. Sul Settecento ha recentemente pubblicato i saggi: L’art dramatique à Weimar (in M. Fazio, P. Frantz e V. De Santis: Les arts du spectacle et la référence antique, Classique Garnier, Paris 2018) e Da Schröder a Gotter. Riflessioni sulla pratica del teatro tedesco al tempo dello Sturm und Drang, in «Il Castello di Elsinore» (2019).

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