ABSTRACT

The essay reconstructs the reforming action of Maria Callas, showing, first of all, how the media overexposure of the singer, is not, at the beginning, an exclusively worldly phenomenon, but joins the revival of opera in the  contemporary and global world. During the ascending phase of her career, culminating in performances at the Teatro della Scala in the 1950s, Maria Callas acted on the opera, renewing its vocality, expanding its repertoire and developing an eclectic stage dramaturgy that proceeded by organizing interferences between the cultural and artistic dimensions of the director and the conductor, the actor and the singer, the individual opera
productions and the stage practices. The actor’s performance structure (partitura registica della parte) in Maria Callas’ case was constructed through the musical score and the spaces of the representation, influencing the rehearsals and creating during the stage performance an act that allowed the singer to react to internal and external impulses, improvising gestures, facial expressions and movements. The essay examines the sources of this practice, identifying in them the teaching of Tullio Serafini. Maria Callas developed the creativity of “grande attore” e “grande attrice” of the Italian XIXth Century theatre. This is why she has to be historically framed, beyond the horizons of the opera, among the leading actors of the twentieth century.

BIOGRAFIA

Gerardo Guccini è Professore di Drammaturgia al DAMS dell'Università degli studi di Bologna. Nel 1995 ha fondato con Claudio Meldolesi la rivista “Prove di Drammaturgia” che attualmente dirige. Ha dedicato diversi studi al teatro di narrazione curando, tra l'altro, i numeri monografici di "Prove di drammaturgia" Per una nuova performance epica (2004), Ai confini della performance epica (2005) e il volume La bottega dei narratori. Storie, laboratori e metodi di Marco Baliani, Ascanio Celestini, Laura Curino, Marco Paolini, Gabriele Vacis, Roma, Dino Audino Editore, 2005. Si è occupato inoltre di teatro d'opera scrivendo diversi saggi su volumi e riviste tra cui Verdi regista: una drammaturgia fra scrittura e azione, in JeanJaques Nattiez, Enciclopedia della musica. Storia della musica europea, Torino, Einaudi, 2004, Note sulla cultura del corpo nei cantanti lirici. Esempi e riflessioni, in C. Falletti, Il corpo scenico, Roma, Editoria & Spettacolo, 2008; La regia lirica, livello contemporaneo della regia teatrale, in “Il castello di Elsinore”, 2010. gerardo.guccini@unibo.it

DOWNLOAD

Scarica l'articolo Scarica la rivista completa