ABSTRACT

The essay discusses those groups, founded during the first decade of the 21st century, which cover many different aspects of theatre research in Italy: Anagoor, Babilonia Teatri, Città di Ebla, Codice Ivan, CollettivO CineticO, Cosmesi, Dewey Dell, Fibre Parallele, gruppo nanou, Menoventi, Muta Imago, Opera, Orthographe, Pathosformel, ricci/forte, Santasangre, Alessandro Sciarroni, Teatro Sotterraneo. The first section provides a microhistory of this phenomenon, with particular attention to the production centres, to those festivals which contributed to the formation of this new scene, and to the dynamics of those groups’ internal organization. The second section explores their relationship with previous experiences in theatrical experimentation, highlighting the complexity of tracing possible direct filiation from previous groups. Indeed, theatre experiments in the new millennium have radicalized the theatre interdisciplinarity, and, in the name of a widespread performativity, seem to have naturalized the application of different languages (architecture, video art, sound art, photography, pop imagery). The last section discusses the concept of acting, now limited to the use of a specific performer’s body as a constructive mechanism for the spectacle, therefore making its actualization impossible besides the body that generated it.

BIOGRAFIA

Mauro Petruzziello sta svolgendo un dottorato di ricerca sulla vocalità nel teatro del Secondo Novecento presso il Dipartimento di Storia dell’Arte e Spettacolo dell’Università ‘La Sapienza’ di Roma. È curatore del primo volume di Iperscene (Editoria & Spettacolo, 2007) e di Aksè. Vocabolario per una comunità teatrale (L’arboreto, 2012). È autore di Tecnologie dell’anima, contenuto in Santarcangelo 06. Scritti sulla contemporaneità (Fandango libri, 2006), e Video Killed The Theatre Star?, incluso in Saperi di confine (Bulzoni, 2009). Ha collaborato e collabora con varie testate giornalistiche, fra le quali «Repubblica XL», «Rockstar», «Vinile.com», il quotidiano «Epolis» e il sito «Freequency.it». mauro.petruzziello@libero.it

DOWNLOAD

Scarica l'articolo Scarica la rivista completa

ALLEGATI

Scarica l'allegato